Παράλειψη σε κυρίως περιεχόμενο.

Αναζητώντας το σωστό: Εισαγωγή στην Ηθική Φιλοσοφία (Ε)

Περιγραφή του μαθήματος

Με ποιους τρόπους μπορεί η φιλοσοφική σκέψη να συμβάλει στην αντιμετώπιση ηθικών διλημμάτων του ιδιωτικού και του δημόσιου βίου; Τι θα έλεγε ο Καντ για το πώς πρέπει να πράξουμε σε δύσκολες περιστάσεις, όπως για παράδειγμα όταν καλούμαστε να αποφασίσουμε για το αν ένας συγγενής μας που βρίσκεται σε μη αναστρέψιμο κώμα θα υποβληθεί ή όχι σε ευθανασία; Ποια θα ήταν η ενδεδειγμένη στάση μας απέναντι σε πρόσφυγες που ζητούν άσυλο στη χώρα μας σύμφωνα με τη διδασκαλία του ωφελιμισμού; Πώς εννοεί ο Αριστοτέλης την ευδαιμονία και ποιες αρετές θα έπρεπε να καλλιεργήσουμε για να την προσεγγίσουμε; Υπάρχουν σταθερά κριτήρια για το τι σημαίνει να πράττει κανείς σωστά και να ζει καλά και, αν ναι, μπορούν να μας χρησιμεύσουν σε μια εποχή κλιματικής κρίσης και ραγδαίας ανάπτυξης της ψηφιακής τεχνολογίας; Ποιες αξίες θα μας καθοδηγήσουν, ποιες αρχές και ποιους κανόνες θα εφαρμόσουμε;

Το μάθημα αυτό προσπαθεί να απαντήσει σε ερωτήματα όπως τα παραπάνω αποτελώντας συνάμα μια συνοπτική εισαγωγή στη σύγχρονη ηθική φιλοσοφία. Αναλύονται βασικές έννοιες σχετικές με ηθικές αξίες, αρχές, και αρετές και περιγράφεται η αναζήτηση από τους φιλοσόφους θεωριών για την αποτίμηση της ηθικής ορθότητας και για την καθοδήγηση των πράξεων. Παρόλο που επιλέγεται μια συστηματική και όχι ιστορική προσέγγιση, η παρουσίαση των κυριότερων ηθικών αντιλήψεων βασίζεται και σε εκτενείς αναφορές στα αρχικά μοντέλα που πρότειναν οι μεγάλοι στοχαστές του παρελθόντος. Αναπτύσσονται επιχειρήματα υπέρ και κατά των διαφορετικών θεωριών, προτείνεται ο έλεγχος και η συγκριτική τους αξιολόγηση καθώς και ο συνδυασμός των λειτουργικότερων στοιχείων τους. Διερευνώνται επίσης περισσότερο αφηρημένες φιλοσοφικές έννοιες που μπορούν να επιτρέψουν τη θεμελίωση και την καλύτερη δικαιολόγηση των κανονιστικών τοποθετήσεων. Το μάθημα ολοκληρώνεται με την κριτική εξέταση παραδειγμάτων πρακτικών εφαρμογών των εναλλακτικών αρχών και θεωριών σε διάφορα πεδία της βιοηθικής, όπως τα ζητήματα της ευθανασίας και των αμβλώσεων.

Διδάσκων

Στέλιος Βιρβιδάκης

O Στέλιος Βιρβιδάκης είναι ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφίας στο Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης του ΕΚΠΑ. Σπούδασε Φιλοσοφία στο EKΠΑ, το Πανεπιστημίο Paris I και το Πανεπιστήμιο Princeton.

Εχει διδάξει ως επισκέπτης καθηγητής στα Πανεπιστήμια Κύπρου, Rennes και Grenoble (Γαλλία), Keio (Ιαπωνία), και Wuhan (Kίνα).

Στις δημοσιεύσεις του περιλαμβάνονται η μονογραφία La robustesse du bien (Éditions Jacqueline Chambon, 1996) [σε εκτενέστερη ελληνική έκδοση, Η υφή της ηθικής πραγματικότητας (Leader Books, 2009)], εγχειρίδια για τη διδασκαλία της φιλοσοφίας στο Λύκειο και πολλά άρθρα σε διεθνή και ελληνικά επιστημονικά περιοδικά, σε συλλογικούς τόμους, πρακτικά συνεδρίων και φιλοσοφικά λεξικά, για θέματα κυρίως ηθικής φιλοσοφίας, γνωσιολογίας, φιλοσοφίας της θρησκείας και φιλοσοφίας της λογοτεχνίας.

Είναι διευθυντής της Συντακτικής Επιτροπής του φιλοσοφικού περιοδικού Δευκαλίων, μέλος της Διοικούσας Επιτροπής της FISP (Fédération internationale des sociétés philosophiques), μέλος του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κοινοβουλίου (European Cultural Parliament) και του Διεθνούς Ινστιτούτου Φιλοσοφίας (Institut international de philosophie).

Aπό τη Γαλλική κυβέρνηση του έχει απονεμηθεί ο τίτλος του Chevalier dans l'ordre des Palmes Académiques.


Αξιολόγηση του μαθήματος από τους φοιτητές του

Κατά την πρώτη φορά που προσφέρθηκε το μάθημα, οι φοιτητές του (288 απαντήσεις) το αξιολόγησαν από τα ερωτηματολόγια εξόδου ως εξής:

Είστε ικανοποιημένος απ' αυτό που μάθατε σε σχέση μ' αυτό που περιμένατε;

Πολύ ικανοποιημένος: 62%
Ικανοποιημένος: 34%
Λίγο ικανοποιημένος: 3%

Έγραψαν για το μάθημα

Ένα από τα καλύτερα μαθήματα που έχω παρακολουθήσει στο Μathesis. Παρουσίαση, αναφορές, σύνδεση-συσχέτιση γνώσεων, ένταση της απαιτούμενης έλξης για την παρακολούθηση, μια δυνατή διάδραση διδακτικού περιεχόμενου με τις προσωπικές μας αντιλήψεις περί ηθικής.
-Δημήτρης Γ.


Ευχαριστούμε πολύ τον καθηγητή κ. Βιρβιδάκη και το επιτελείο του Mathesis για αυτό το μάθημα. Ο λόγος του καθηγητή ήταν ξεκάθαρος και η οργάνωση των διαλέξεων ήταν δομημένη, με αποτέλεσμα να μπορεί κάποιος να κατανοήσει τις δύσκολες έννοιες που πραγματευόταν το μάθημα[...]. Εντυπωσιάζει η αφοσίωση και η δοτικότητα του κ. Βιρβιδάκη στην επιστήμη που θεραπεύει.
-Χρήστος Τ.


Περιεχόμενα μαθήματος

Bασικές πληροφορίες, αν αυτό είναι το πρώτο σας μάθημα!

Συντελεστές

  1. Κωδικός Μαθήματος

    ΦΛΣ5.2
  2. Έναρξη Μαθήματος

    16/06/2025
  3. Προσπάθεια

    50 ώρες
  4. Διάρκεια

    5 εβδομάδες
  5. Υπότιτλοι

    Ελληνικά
  6. Παρακολούθηση

    Δωρεάν
  7. Κόστος Βεβαίωσης

    20€
Enroll