Παράλειψη σε κυρίως περιεχόμενο.

Εισαγωγή στην Κβαντική Φυσική 1: Οι βασικές αρχές (Ε)

Περιγραφή του μαθήματος

Γιατί τα άτομα συμπεριφέρονται ως συμπαγή και ασυμπίεστα σφαιρίδια, ενώ είναι τελείως κούφια; Γιατί ένα άτομο οξυγόνου «βγαίνει» πάντα το ίδιο, ακόμα και αν το διαλύσουμε και «ρίξουμε» ξανά τα ηλεκτρόνιά του γύρω από τον πυρήνα; Γιατί ο πυρήνας είναι γίγαντας ενέργειας, ενώ είναι νάνος μεγέθους; Έχει σχέση αυτό με τη μακροβιότητα του Ήλιου μας, στην οποία οφείλεται η ανάδυση και η ανέλιξη της ζωής πάνω στη Γη; Πού οφείλεται ο πιθανοκρατικός χαρακτήρας των κβαντικών νόμων; Σε ατελή γνώση των διαδικασιών του μικρόκοσμου, όπως έλεγε ο Αϊνστάιν, ή είναι «στη φύση των πραγμάτων», όπως έλεγε ο Μπορ;

Αν τα παραπάνω ερωτήματα προκαλούν το ενδιαφέρον σας και θα θέλατε να είστε σε θέση να τα απαντήσετε, τότε ένα μάθημα όπως τούτο εδώ θα σας βοηθήσει να το πετύχετε. Θα σας προσφέρει μια καλή εισαγωγική κατανόηση των βασικών ιδεών της κατεξοχήν θεωρίας που κυβερνά τον κόσμο μας.

Τι θα μπορείτε να κάνετε στο τέλος του μαθήματος

  • Θα είστε σε θέση να εξηγήσετε πώς η αρχή του κυματοσωματιδιακού δυϊσμού η θεμελιώδης αρχή του κβαντικού κόσμου αναδύθηκε μέσα από τη χρεοκοπία της κλασικής φυσικής, όταν βρέθηκε αντιμέτωπη με ανεξήγητα φαινόμενα, όπως τη θερμική ακτινοβολία των σωμάτων και τη μυστηριώδη σταθερότητα των ατόμων.
  • Θα έχετε καταλάβει και θα μπορείτε να εξηγήσετε πώς η αρχή του κυματοσωματιδιακού δυϊσμού οδηγεί φυσιολογικά στην εξίσωση Shrödinger και γιατί η πιθανοκρατική ερμηνεία των λύσεών της είναι αναπόφευκτη.
  • Θα μπορείτε να λύνετε μόνοι σας την εξίσωση Schrödinger σε απλά φυσικά συστήματα, όπως το άτομο του υδρογόνου, και να προβλέπετε, από πρώτες αρχές, θεμελιώδη χαρακτηριστικά του, όπως το μέγεθος και το έργο ιοντισμού του.
  • Θα έχετε καταλάβει και θα μπορείτε να εξηγήσετε το περιεχόμενο της αρχής της αβεβαιότητας και να την εφαρμόζετε, για να εξηγείτε τα βασικά μυστήρια του μικρόκοσμου, όπως τη σταθερότητα και το ασυμπίεστο των ατόμων και το τεράστιο μέγεθος των πυρηνικών ενεργειών.
  • Θα μπορείτε να εξηγήσετε την αρχή λειτουργίας τεχνολογικών επιτευγμάτων όπως το ηλεκτρονικό μικροσκόπιο και γιατί η χρήση του ήταν ένα επαναστατικό βήμα για τις βιοεπιστήμες.
  • Θα μπορείτε, τέλος, να απαντάτε σε καθημερινές ερωτήσεις, όπως: Γιατί οι υψίσυχνες ακτινοβολίες έχουν χημική δραστικότητα, ενώ οι βαθύσυχνες όχι; Έχει χημική επικινδυνότητα η ακτινοβολία από τον φούρνο μικροκυμάτων, το κινητό ή την τηλεόρασή μας; Είναι λογικό να πιστεύουμε όπως έκαναν πολλοί κατά το πυρηνικό ατύχημα του Τσερνόμπιλ ότι βράζοντας καλά τα χόρτα που εκτέθηκαν στη ραδιενεργό βροχή θα προφυλαχτούμε από τη ραδιενέργεια που μάζεψαν;

Όσο κι αν σας προξενεί έκπληξη, η κβαντική φυσική έχει πολύ στενότερη σχέση με όσα συμβαίνουν γύρω μας απ' ό,τι η κλασική φυσική.

Προαπαιτούμενα

Φυσική λυκείου και στοιχειώδης απειροστικός λογισμός.

Διδάσκων

Στέφανος Τραχανάς

asset-v1:Physics+Phys1Ο Στέφανος Τραχανάς διδάσκει, μεταξύ άλλων, κβαντική φυσική και διαφορικές εξισώσεις στο τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης, από το 1983 έως σήμερα. Από το 1986 και μετά, είναι μέλος του επιστημονικού προσωπικού του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) και η διδασκαλία του στο τμήμα Φυσικής προσφέρεται δωρεάν.

Είναι συγγραφέας έντεκα πανεπιστημιακών συγγραμμάτων στα παραπάνω πεδία καθώς και των βιβλίων Το φάντασμα της όπερας: Η επιστήμη στον πολιτισμό μας, Το αμάρτημα της Εύας: Φυσική κάτω από τ’ άστρα και δημιουργική μάθηση, Ο Κύκλος: Επιστήμη και Δημοκρατία σε ανήσυχους καιρούς και Ο Βομβιστής κι ο Στρατηγός: Ιστορώντας την κβαντική επανάσταση, 1900-2025, τα οποία απευθύνονται στο ευρύτερο κοινό. Το βιβλίο του An Introduction to Quantum Physics κυκλοφόρησε πρόσφατα από τον εκδοτικό οίκο Wiley. Υπό έκδοση για το 2025 βρίσκεται επίσης το βιβλίο του Κβαντομηχανική Λυκείου: Για τη χαρά της ανακάλυψης, το οποίο απευθύνεται κυρίως σε εκπαιδευτικούς και ανήσυχους μαθητές.

Το 2003 ανακηρύχτηκε σε επίτιμο διδάκτορα του Πανεπιστημίου Κρήτης, ενώ το 2012 του απονεμήθηκε το Εθνικό Βραβείο Εξαίρετης Πανεπιστημιακής Διδασκαλίας εις μνήμην Ξανθόπουλου – Πνευματικού. Για το σύνολο της προσφοράς του, τιμήθηκε το 2015 με τον Ανώτερο Ταξιάρχη του Φοίνικα της Ελληνικής Δημοκρατίας.

Το 2022, το τμήμα φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης έδωσε το όνομά του σε ένα από τα αμφιθέατρά του, ενώ το 2023 ο Δήμος Ηρακλείου τού απένειμε το Βραβείο Ηθικής Τάξεως της πόλης και το ΙΤΕ τον τίτλο του Διακεκριμένου Μέλους του.

Ως ιδρυτικό μέλος και διευθυντής των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης (ΠΕΚ) του ΙΤΕ μέχρι το 2013, είχε τη βασική ευθύνη για τη δημιουργία του πρώτου πανεπιστημιακού εκδοτικού οίκου της χώρας. Τα τελευταία χρόνια, το ενδιαφέρον του στράφηκε στα ανοικτά διαδικτυακά μαθήματα και τους νέους δρόμους που αυτά ανοίγουν για την εξίσωση των ευκαιριών στην ποιοτική εκπαίδευση. Πιστεύοντας ότι η χώρα μας δεν μπορεί να μείνει έξω από τις επαναστατικές αλλαγές που συντελούνται αλλού σε αυτό το θέμα, πήρε την πρωτοβουλία για την ίδρυση του Κέντρου Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων Mathesis –ενός αυτόνομου και αυτοχρηματοδοτούμενου τμήματος των ΠΕΚ– στο οποίο και προσφέρει εθελοντικά την εργασία του, τόσο ως διευθυντής του όσο και ως δάσκαλος ή συγγραφέας. Η επιτυχία του «πειράματος» είναι το προσωπικό του στοίχημα για τα επόμενα χρόνια.

Eθελοντής βοηθός μαθήματος:

Κώστας Νικολάου (gus614), Σμήναρχος (ε.α) Πολεμικής Αεροπορίας, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός ΤΕ


Αξιολόγηση του μαθήματος από τους φοιτητές του

Κατά την πρώτη φορά που προσφέρθηκε το μάθημα, οι φοιτητές του (505 απαντήσεις) το αξιολόγησαν από τα ερωτηματολόγια εξόδου ως εξής:


Είστε ικανοποιημένος απ' αυτό που μάθατε σε σχέση μ' αυτό που περιμένατε;

Πολύ ικανοποιημένος: 62%
Ικανοποιημένος: 33%
Λίγο ικανοποιημένος: 4%
Καθόλου ικανοποιημένος: 1%

Έγραψαν για το μάθημα

Είμαι εκπαιδευτικός σε Λύκειο και μπορώ να πω με σιγουριά ότι η παρακολούθηση του μαθήματος, πέρα απο τα γνωστικά εφόδια, μου έδωσε και πολλές ιδέες για τον τρόπο που μπορώ να αντιμετωπίζω και να παρουσιάζω δύσκολες έννοιες στα "δικά" μου παιδιά.
-Νίκος Α.



Θέλω κι εγώ να ευχαριστήσω και να συγχαρώ θερμά την ομάδα του Mathesis και ειδικά τον καθηγητή κ. Τραχανά για την αποτελεσματική οργάνωση και διδασκαλία ενός τόσο προχωρημένου επιστημονικού θέματος. Ήταν για εμένα μία ανέλπιστη ευκαιρία ανάταξης των γνώσεων που είχα από τα φοιτητικά μου χρόνια (Σχολή Μ-Η, ΕΜΠ, 1959-1964) αλλά και εμπλουτισμού τους με τη σύγχρονη επιστημονική σύλληψη για τα τόσο θαυμαστά στοιχεία του κόσμου μας.
-Χρυσόστομος Ο.



Aπό την πλευρά μου, είμαι μια νέα Φυσικός που δεν προχώρησε σε μεταπτυχιακές σπουδές και εργάζεται στην επαρχία. Τα MOOCs καλύπτουν ένα μεγάλο "κενό"[...] και, πιστέψτε με, δεδομένου ότι έχω παρακολουθήσει αρκετά ξένα MOOCs, το διαδικτυακό μάθημα του κ. Τραχανά είναι εφάμιλλο των ξένων. Για αυτό, με κάθε ευκαιρία, μιλώ σε φίλους και γνωστούς για το Mathesis!
-Γιώτα Τ.



Αισθάνομαι την ανάγκη να ευχαριστήσω όλη την ομάδα του Mathesis καθώς και τον αξιότιμο καθηγητή κ. Τραχανά! Είμαι ευτυχής που, στα εβδομήντα δύο μου χρόνια, βρέθηκα πάλι μετά από 40 χρόνια περίπου, τότε που υπηρετώντας στον "Δημόκριτο" υποστήριξα σαν ηλεκτρονικός την ομάδα του DELPHI στο CERN, στη Γενεύη [...]. Φυσικά, ποτέ δεν περίμενα να έλθουν τα πράγματα έτσι, ώστε μετά από τόσα χρόνια να βρεθώ... να συμμετέχω και να ακούω τις τόσο επαγωγικές και διδακτικές διαλέξεις του κ. καθηγητή. Συγχαρητήρια σε όλους!
-Ανδρέας Σ.



Θεωρώ ότι το επίπεδο του μαθήματος ήταν υψηλό. Ο τρόπος διδασκαλίας του κυρίου Τραχανά υποδειγματικός, έτσι που να καθιστά προσιτές έννοιες που είναι δυσνόητες για πολλούς από εμάς.
-Αριστοτέλης Ζ.



Θέλω να ευχαριστήσω εκ βαθέων την ομάδα του Mathesis για την απίστευτη χαρά που μου έδωσε, στα σαράντα μου χρόνια, να βιώσω τη χαρά της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης. Είμαι Φυσικός και έχω να πω ότι ο κ. Τραχανάς είναι υπόδειγμα για το πώς πρέπει να είναι οι καθηγητές στο πανεπιστήμιο. Από τα φοιτητικά μου χρόνια, μου έκανε εντύπωση το βιβλίο του "Διαφορικές Εξισώσεις" με το οποίο πέρασα το αντίστοιχο ΜΜΦ. Σε μεγάλο βαθμό, το συγκεκριμένο βιβλίο μού έδωσε την άνεση να μην παρακολουθήσω το αντίστοιχο μάθημα, καθότι ήταν γραμμένο σε ύφος διάλεξης. Δε θέλω να κάνω διαφήμιση (δε χρειάζεται άλλωστε), αλλά από τότε είχα φανταστεί τον κ. Τραχανά σαν υπόδειγμα.
-Αναστάσιος Γ.



Σας είμαι ευγνώμων για τις γνώσεις που μας προσφέρατε και για τη δυνατότητα που μας δώσατε να προσεγγίσουμε αλήθειες που έχουν σχέση με τη λειτουργία του φυσικού μας κόσμου[...]. Στο περιβάλλον μου λέω ότι "πλέω σε πελάγη ευτυχίας" με το "σκαρί" του Mathesis.
-Σταυρούλα Κ-Z.



Μέσα από τις διαλέξεις του κ. Τραχανά έμαθα πώς να σκέφτομαι, να κατανοώ και να μαθαίνω και τις πιο δύσκολες έννοιες.
-Στυλιανός Κ.



Θερμά συγχαρητήρια στον κ. Τραχανά και στην ομάδα του Μathesis. Ο τρόπος και ο ζήλος με τον οποίο παρουσιάστηκε το μάθημα με εντυπωσίασε και σαν εκπαιδευτικό. Το θεωρώ σαν γενικότερο μάθημα και όχι μόνο σαν ένα μάθημα κβαντικής φυσικής. Πραγματικά, εκπληκτικό το όλο εγχείρημα, αψεγάδιαστο θα έλεγα· τα βίντεο, το υλικό, όλα καταπληκτικά. Και φυσικά, ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι απευθυνθήκατε σε πολύ ετερογενείς ομάδες ανθρώπων με τέτοια επιτυχία.
-Αγγελική Χ.



Περιεχόμενα μαθήματος

Bασικές πληροφορίες, αν αυτό είναι το πρώτο σας μάθημα!

Συντελεστές

Συχνές ερωτήσεις: Από πού θα διαβάσω; Ποιο είναι το βιβλίο του μαθήματος; Θα χρειαστώ και κάποια πρόσθετη βιβλιογραφία;

  1. Κωδικός Μαθήματος

    ΦΥΣ1.1
  2. Έναρξη Μαθήματος

    12/05/2025
  3. Προσπάθεια

    30 ώρες
  4. Διάρκεια

    6 εβδομάδες
  5. Παρακολούθηση

    Δωρεάν
  6. Κόστος Βεβαίωσης

    20€
Enroll